اولین نشست علمی سال۸۸

فضا ، گذشته - حال - آینده  

 

اولین نشست علمی سال 1388 در کرج 

موسسه علوم کیهان شناسی هفت آسمان 

با همکاری 

سازمان فضایی ایران 

و اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج  

 

اولین نشست علمی سال 1388 در کرج را مورخ 26 فروردین ماه برگزار نمود

این برنامه راس ساعت 17:30 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به صورت مصور آغاز شد و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران مزین گردید . مطابق روال معمول نماآهنگی این بار از ساخته های جناب آقای فراهانی  حضار را با تصاویر زیبای تلسکوپ فضایی هابل در حال و هوای شگفتی های آسمان غرق کرد.

سپس بخش سفری بر آسمان کن ( وقایع نجومی و پدیده های آسمانی ماه و رویدادهای منطقه و جهان )  توسط جناب آقای محمد نیلفروشان به سمع و نظر حضار رسید ، که اهم آنها عبارتند از:

× برگزاری اولین پروژه ی سال جهانی نجوم با عنوان ۱۰۰ ساعت نجوم در بسیاری از شهرهای ایران از جمله کرج .

× برگزاری دومین پروژه سال جهانی نجوم با نام آسمان تاریک.

× برگزاری چهارمین دوره مسابقه ی سراسری نجوم در ۱۱اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی نجوم در کرج و سایر مراکز کشور.

× برگزاری مراسم روزجهانی نجوم مورخ جمعه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۴الی۲۲ درتالار شهیدان نژاد فلاح کرج .

× برگزاری اولین کارگاه عکاسی نجومی در کرج مورخ ۱۷ اردیبهشت واقع در فرهنگسرای حافظیه از ساعت ۱۵الی۱۹ .

× آخرین اخبار راجع به ماهواره امید و پایان عمر این ماهواره ی ایرانی .

× برگزاری جشنواره ی نماآهنگهای نجومی، توسط موسسه علوم کیهان شناسی هفت آسمان .

× و پدﻴده های آسمانی قابل مشاهده در ماه آینده

بعد از اتمام بخش اول برنامه نماآهنگی با نام 50 سال در فضا با مضمون پیشرفت های بشر در حوزه علوم فضایی  از  گذشته تا به امروز پخش گردیدکه با استقبال و توجه حضار روبرو شد.

در ادامه ، مراسم اهدا جوایز اولین دوره مسابقه کتاب خوانی نجوم که به مناسبت آغاز سال جهانی اخترشناسی در کرج برگزار شده بود با حضور ریاست محترم کانون فرهنگی و تربیتی رشد جناب آقای رومیانی وسرپرست محترم موسسه علوم و کیهان شناسی هفت آسمان جناب آقای مهرپرور، برگزار گردید .

   بخش بعدی برنامه پخش نماآهنگی دیگر بود این بار با توجه خاص به پیشرفت های کشور عزیزمان ایران در عرصه فضا و فناوری فضایی که حاضرین را برای بخش اصلی برنامه آماده ساخت.

حضورمهمان ارزشمند جناب اقای محمد معتضدی ، کارشناس ارشد سازمان فضایی ایران ، فضای برنامه را از حیث علمی غنی تر ساخت  ایشان پیرامون تاریخچه ی فناوری فضایی و کاربردهای آن ، اعم از انواع مختلف ماهواره ها ،کاربرد آنها ، نحوه ی چرخش و عکسبرداری هرکدام مطالب ارزشمندی را ارائه کردند که مورد توجه خاص حضار قرار گرفت .

بخش پایانی این نشست علمی قسمت پرسش و پاسخ بود که با حضور کارشناس برنامه جناب آقای معتضدی برگزار شد و حضار سوالات خود در حوزه فضا و علوم فضایی را از ایشان پرسیدند .

مسابقه ای خارج از روال عادی برنامه تدارک دیده شده بود که با طرح ۳ سوال مرتبط با موضوع مورد بحث برنامه توسط آقای یوسفی علاقه مندی را برای تحقیق بیشتر در میان جمع پدید آورد. بخش جنبی  برنامه نمایشگاه و فروشگاه محصولات نجومی بود که در آن بروشور  اولین گشت رصدی سال 1388 ، ماهنامه فضا و کتب اهدایی از ﻁرف سازمان فضایی ایران تقدیم حضار شد.

با سپاس بیکران از سازمان فضایی ایران

متصدی گزارش : فاطمه رنجی

نظرات 1 + ارسال نظر
ر.مهرپرور یکشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:00 ب.ظ

خواندم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد