روز جهانی نجوم در کرج

                               روز جهانی نجوم در کرج 

  

 

 

 

روز جمعه 11 اردیبهشت ماه سال 1388 سومین همایش روز جهانی نجوم همزمان با روز جهانی بزرگداشت شیخ بهائی ، در کرج برگزار شد. از جانب یونسکو سال ۲۰۰۹میلادی بخاطر افتخارات این دانشمند جهان اسلام به نام او نامگذاری شده است . بهاء الدین محمد عاملی معروف به شیخ­بهایی در دانش فلسفه ، منطق ، هیئت (نجوم) و ریاضیات تبحر فراوانی داشت و از او حدود ٩٥ جلد کتاب و رساله در سیاست ، حدیث ، ریاضی ، اخلاق ، نجوم و اخترشناسی ، عرفان، فقه ، مهندسی و هنر بر جای مانده است.

همایش روز جهانی نجوم با هدف طرح و بیان دانستنیهای علم نجوم ، اجرام آسمانی و ستاره­شناسی برای مردم و آشنایی آنان با آخرین دستاوردها و یافته­های علمی برگزار شد.

 

گزارش مشروح روز جهانی نجوم : 

 

راس ساعت ١٥ برنامه طبق قرارقبلی آغاز شد. به محض ورود ، برنامه ی سمینارها ، هر بازدید کننده­ای را مشغول برنامه­ریزی میکرد . بر طبق زمانبندی سمینار­ها از ساعت ١٦ با موضوعات مختلف و متنوع در حوزه نجوم و فضا ، هر  ٣٠ دقیقه در ٢ تالار مجزا تا ساعت ٢١ برگزار­شد. 

 

 

 

در ورودی تالار ١٦ غرفه فعالیتشان را از ساعت  ١٥ شروع کرده بودند ، به این ترتیب که هر موسسه و یا گروه نجومی محصولات و یا برنامه­ها یی که برای میهمنان تدارک دیده بودند را تقدیم میکردند. به هر غرفه سری زدیم تا از اطلاعاتی که در اختیار بازدید کننده ها قرار میدادند ، استفاده کنیم . از ماکت مکان های تاریخی ، موشک ، شاتل وماهواره گرفته تا نرم افزار های آموزشی و نقاشی ، خلاصه  برای هر گروه سنی جاذبه ای وجود داشت. یکی از پر شورترین غرفه ها ، غرفه ای بود که نقاشی هایی را برای رنگ ﺁمیزی بچه ها مهیا کرده بودند و محیطی برای گریم صورت کودکان نیز در نظر گرفته شده بود.  

 

 

 

  

 

  

در غرفه ی موسسه ی هفت آسمان نیز بروشور های اطلاع رسانی سال جهانی نجوم و کتاب های اهدایی تهیه شده بود که در اختیار بازدید کننده ها قرار میگرفت. غرفه با عکس هایی از شگفتیهای آسمان و بادکنکهایی که بعدا به خردسالان تقدیم شد تزیین شده بود. 

  

 

  

 

 

 

  

 

 

 

راس ساعت ١٦ اولین سمینار با موضوع آلودگی نوری توسط جناب آقای یوسفی ارائه شد که مطالب خوب و قابل تاملی  را به اطلاع حضار رساند.به طور کلی پیرامون موضوع مطالبی مبنی بر اینکه الودگی نوری چیست؟چرا بوجود میاید؟چه خطراتی  دارد وچگونه میتوانیم ان را بکاهیم؟ تهیه شده بود که با همراهی تصاویری ملموس تر مینمود. هر چند فرصت کوتاه بود و مطلب کلی ولی در ذهن تک تک حضارراهی پدید آورد که شاید با ادامه ی ان به جایی برسیم که دیگر نگران این خطر نباشیم.

در سالن مجاورسمینار دوم با موضوع زندگی در فضا توسط خانم زهره عبداله خانی ارائه میشددر این برنامه در مورد زندگی در فضا و خطرات و مشکلات آن و نیز آینده بشر برای زندگی در خارج از زمین اشاراتی شد  

 

 

 

 

سمینار بعدی توسط جناب ﺁقای زرفشان با موضوع شاتل های فضایی راس ساعت ١٧ ﺁغاز شد . که محوریت بحث حول اهمیت وجود شاتل ها و بیشتر از همه ضرورت داشتن چنین دانشی در کشورمان بود. 

سمینارها همچنان به ترتیب ادامه داشت... 

سمیناری با موضوع چگونه منجم ﺁماتور شویم ؟ در ساعت ١٧:٣٠ ارائه شد . جناب آقای سید مصطفی تدینی بر نحوه ی صحیح شروع به کار و انتخاب کتاب خوب وابزار مناسب نه صرفا گران تاکید داشتند . ایشان بر ضرورت استمرار در امر رصد وارتباط با منجمان ﺁماتور دیگر نیز اذعان داشتند . که همه ی حضار را به راهی ساده جذاب در عین حال کاملا علمی راهنمایی میکرد.

تلسکوپ ها موضوع سمینار بعدی بود که جناب ﺁقای پوریا خلج ارائه ی ﺁن  را بر عهده داشتند . تاریخچه ی تلسکوپ ها ، انواع ﺁنها و نحوه ی کارکرد ﺁنها به اختصار بیان شد . مبحث گسترده بود و مطالب سنگین ولی از برخورد حضار رضایتمندی کامل  احساس می شد.

سمینار ششم با ارائه ی جناب آقای کاوه شیرازی با موضوع منظومه ی شمسی در ساعت ١٨:٣٠ برگزار شد.ایشان مطالبی مفید نظیرویژگی های اصلی منظومه ی سیاره ای ونظریات مختلف پیرامون منظومه ی خودمان را از گذشته تا اکنون مورد بررسی قرار دادند.

سرکار خانم نگار خجسته با بیان شیوای خود مقاله ای با عنوان حیات در کیهان را تقدیم حضار کردند.ایشان به اجسام پرنده و نظریات مختلف پیرامون حیات هایی دیگر در کیهان و نحوه ی تحقیق حول این نظریات پرداختند که برای حضار بسیار جالب توجه  مینمود. 

 

  

سرگذشت ستارگان موضوع سمیناری بود که راس ساعت ٣٠: ١۹ توسط سرکار خانم ندا خجسته ارائه میشد . که متناسب با عنوان سمینار ایشان عمر یک ستاره را از تولد تا مرگ به  اختصار و کامل شرح دادند.

بازدید غیر منتظره ی رئیس کیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج جناب آقای پور مظاهری از برنامه در ساعت ٨:١٠ با سمینارنهم که توسط  جناب آقای نجف قلی با موضوع نظریه ی ریسمان ورویای انیشتین در حال برگزاری بود همراه شد.

یکی از پر بارترین سمینارها که مورد توجه بسیاری از حضار قرار گرفت ارائه ی جناب ﺁقای نیلفروشان باموضوع نورهای شگرف در اسمان بود. انواع نورهایی که در اسمان میبینیم و انواع هاله هایی که توسط اشکال مختلف ابرها پدید میاید از جمله این مطالب بود. تصاویر بسیار زیبایی پیرامون مبحث تهیه شده بود ،که اهمیت و گستردگی مقاله را بارز مینمود. 

در برنامه ی اختتامیه ﺁقای مهندس رنجبر زاده از نظریه ها ی ابتدایی در رابطه با نجوم گرفته تا مباحث انرژی  هسته ای ونحوه ی برخورد ذرات در همجوشی هسته ای با حضار سخن گفتند.  با ﺁن که دیر وقت بود و این سمینار ﺁخرین برنامه بود  ولی انرژی کلام رسا و صریح جناب ﺁقای مهندس سبب شد تا همه  تا اخرین دقایق در تالار حضور داشته باشند.

  

همزمان با این سمینارها برنامه ی ویژه ی کودکان که با شعر و موسیقی و نمایش عروسکی همراه بود ﺁغاز شد و کودکان را از گوشه وکنار تالاربه محوطه کشاند . شور خاصی بود علاوه بر بچه ها بزرگترها هم از برنامه لذت میبردند .

 

  

 

  

 

 

به طرف دیگر محوطه رفتیم... 

چند دستگاه تلسکوپ و دو دوربین دوچشمی برای رصد قرار داده شده بود که علاقه مندان را بسوی خود جلب میکرد. با ابری شدن هوا و بارش باران بچه ها و بزرگتر ها کم کم به داخل سالن می آمدند. 

   

 

 

  

 

   

 

 

 

در محوطه وسط سالن ، پروازچرخ بال کوچکی را شاهد بودیم که توسط گروه هوانوردی آسمان آرام در حال اجرا بود .بازدید کنندگان مشتاقانه این نمایش را نظاره گر بودند. 

 

 

 

با چند نفر از بازدیدکنندگان پیرامون همایش گفتگو کردیم و نظر انها را در رابطه با این برنامه جویا شدیم.که در مجموع این طورمینمود که خوشبختانه مراسم با اقبال عمومی روبرو شده و تقریبا همه ی شرکت کنندگان رضایت  دارند ، ولی برخی از نحوه ی تبلیغات ، تهویه  نامطلوب تالارها ومناسب نبودن  سیستم صوتی شکایت داشتند که ما امیدواریم در برنامه های بعدی این رضایتمندی نیز جلب شود. 

  

بدون شرح :  

  

 

   

 

 در ﺁخر کلامی را برای اتمام برمیگزینیم که جناب ﺁقای مهندس رنجبر زاده به عنوان حسن ختام سمینار خود تقدیم حضار کردند :  

 

"برگ در انتهای زوال میفتد و میوه در ابتدای کمال!  

 

 

    بنگر که چگونه می افتی ؟ 

  

    برگی زرد یا سیبی سرخ!

نظرات 2 + ارسال نظر
ر.مهرپرور پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:50 ق.ظ

گزارش خوبی بود اما عکس خوب انتخاب نشده

سها ( ح.م) سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:57 ب.ظ

برنامه های کلی خیلی خوب بودن اما کاشکی اطلاع رسانی برای برنامه های درون غرفه ها بیشتر صورت میگرفت.منم با اقای مهرپرور موافقم گزارش خوبه ولی میشد عکس مرتبط تری انتخاب میکردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد